Hyresgäst

Ditt boende

Det ska vara enkelt att bo i hyresrätt. Du betalar ingen insats för din lägenhet och har möjlighet att flytta med tre månaders uppsägningstid. Förutom själva bostaden ingår värme, vatten och i vissa fall även hushållsel i din hyra.

Vårt ansvar

Bor du i hyresrätt behöver du inte tänka på underhåll av din lägenhet. Vi ansvarar för att den målas eller tapetseras eller att vanliga reparationer utförs vid behov. Det ingår till exempel i hyran att felsöka och reparera elanläggningar, att justera och täta fönster och dörrar eller att reparera kyl och frys. Anser du att något behöver åtgärdas behovsprövar vi dina önskemål. Vårt beslut påverkas av bland annat lägenhetens skick och hur planen ser ut för fastigheten och området i stort. Kontakta oss om du har frågor om ditt lägenhetsunderhåll.

Ditt ansvar

Som hyresgäst ansvarar du för att ta hand om din lägenhet. I ditt ansvar ingår bland annat att tömma och rensa golvbrunnen i badrummet för att slippa stopp, byta säkringar och lampor samt att byta filter till köksfläkten. För fel eller brister som beror på normalt slitage behöver du inte betala för. Däremot är du ersättningsskyldig vid överslitage eller skadegörelse. Det kan även gälla om du inte anmält ett fel eller brist som leder till en större skada.

Uthyrning i andrahand

Som hyresgäst kan du ansöka om att få hyra ut ditt boende i andra hand. Detta till exempel om du vill prova att bo som sambo eller om du ska studera/arbeta på annan ort eller utomlands. Du kan hyra ut i sex månader med möjlighet till förlängning, dock maximalt tolv månader.

Ansök

Andrahandsuthyrningen måste godkännas av Norén Fastigheter för att vara laglig. Om du hyr ut utan att vårt godkänt kan du förlora ditt hyresavtal. Fyll i andrahandsansökan som du skickar eller kommer in med till oss tillsammans med antagningsbesked/anställningsbevis eller annat underlag som kan styrka anledning till att du vill hyra ut i andra hand.

Du ansvarar fortfarande för lägenheten

Under tiden som andrahandsuthyrningen pågår är du som förstahandshyresgäst fortfarande ansvarig för saker som att betala hyra i tid, att lägenheten inte förstörs och snabbt anmäla eventuella fel som uppstår.

Ska du hyra i andra hand?

Om du hyr en lägenhet i andra hand så tänk på att din hyresrelation är med förstahandshyresgästen, inte med Norén Fastigheter. Var noga med att skriva kontrakt med personen du hyr av. Du kan aldrig ta över en lägenhet som du hyr i andra hand.

Autogiro

Autogiro är ett bekvämt sätt att betala hyran utan att behöva bevaka förfallodagar och köa på post eller bank. Du kan lita på att din hyra alltid betalas i tid – även när du är bortrest. Autogiro kan användas av dig som har pengar på bankbokslöst konto till exempel banklön eller personkonto. Det enda villkoret är att du måste se till att det finns pengar på ditt konto när betalningen ska göras.

Hur ansluter du dig till Autogiro?

Fyll i autogiromedgivande, skriv under och lämna eller skicka in den till Norén Fastigheter. Du behöver inte kontakta din bank. Det sköter vi. Du får därefter en bekräftelse från din bank.

Vad kostar Autogiro?

Det är en kostnadsfri service att betala via Autogiro. Vem kan teckna sig för Autogiro? Vanligtvis är det kontraktsinnehavaren som tecknar Autogiro, men det kan även vara någon annan som står för betalningen av hyran. Både den person som betalar hyran (det vill säga kontoinnehavaren) och kontraktsinnehavaren skall i så fall underteckna medgivandeblanketten.

Hur vet du vilket belopp som kommer att dras från kontot?

På hyresbeskedet som du får hem ser du vilket belopp som kommer att överföras från ditt konto till Norén Fastigheter.

Hur vet du när hyran börjar betalas via Autogiro?

När du är ansluten till Autogiro kommer din hyresavi att innehålla texten makulerad längst ner där annars hyresbeloppet står. När dras pengarna från bankkontot? Förfallodagen för hyran är alltid den sista bankdagen i månaden och det är då som pengarna dras från ditt konto.

Hur gör du om du vill sluta betala via Autogiro?

Om du vill sluta betala hyran via Autogiro meddelar du det skriftligt till din bank senast två veckor före nästa förfallodag. Kontakta gärna hyresavdelningen om du har några frågor på telefon 0451 – 829 10.

Betala hyran i tid

Hyreslagen säger att hyresgästen utan anmodan ska betala sin hyra i förskott, senast sista vardagen i månaden innan. Vi skickar inte ut några betalningspåminnelser till de som inte betalt hyran i tid. Från vår samarbetspartner Colligent/Ropo skickas istället ett inkassokrav.

Jag har inte fått min hyresavi. Vilket är mitt OCR-nummer?

Du kan använda OCR-numret från förra hyresavin.

Kan jag betala via autogiro?

Information om hur du gör för att betala via autogiro hittar du på hemsidan.

Vad kan jag göra om jag har problem med att betala hyran?

Har du bekymmer med att klara de löpande hyresbetalningarna kan du vända dig till Norén Fastigheter för en avbetalningsplan.

Vad händer om jag betalar hyran för sent?

Om du återkommande, trots påminnelser, betalar hyran för sent riskerar du att ditt hyresavtal sägs upp till det månadsskifte som inträffar 3 månader efter uppsägningen.

Kan man komma till kontoret och betala?

Nej, vi tar inte emot kontant betalning.

Skadedjur och annan ohyra

Skadedjur och annan ohyra är mer vanligt förekommande i våra hem än vi tror. De kan till exempel följa med oss hem när vi reser eller ligga kvar i den där fina soffan du fyndade på loppisen.

Anticimex sanerar när det finns skadedjur. Hur saneringen går till beror på vilket skadedjur du har problem med. Ibland krävs det flera saneringar. Det är väldigt viktigt att anmäla misstanke om skadedjur så snart som möjligt eftersom de kan sprida sig och orsaka besvär i fler lägenheter.

Om du upptäcker eller misstänker några skadedjur i din bostad är det viktigt att du omedelbart felanmäler till Anticimex på:

Telefon 075-245 10 00

  • Slå in postnummer
  • Tryck 2 – Privat person
  • Tryck 1 – Frågor om skadedjur
  • Ange adressen
  • Ange att fastigheten är försäkrad genom If försäkringar

Detta kostar inte dig som hyresgäst något att få hjälp av Anticimex.
Länk till Anticimex hemsida där du kan läsa mer om skadedjur

Sköt om din lägenhet

Som hyresgäst ansvarar du för att lägenheten hålls i ett gott skick. Nedan följer några tips på hur du underhåller din lägenhet för att bibehålla skicket – både för dig och nästkommande hyresgäst!

Golv

Golv och golvmattor ska vårdas väl. Tänk på att parkettgolv är känsliga – ställ därför inga blomkrukor direkt på golvet! Stoppa smuts och grus redan vid ytterdörren, gärna med hjälp av en dörrmatta.

Dammsug eller torrmoppa ditt trägolv till vardags. Vid grundligare rengöring fukttorka golvet med en mycket väl urvriden trasa. För mycket vatten på trägolv skadar det. Använd endast milda rengöringsmedel. Linoleumgolv ger en stark och slittålig yta om de behandlas rätt. När du tvättar linoleumgolv ska du använda ytterst lite vatten. Undvik hett vatten och starka rengöringsmedel.

Kyl och frys

I köket ska du regelbundet frosta av kyl och frys. Avfrostade vitvaror drar mindre hushållsel, och ger en jämnare temperatur! Längst in i kylskåpet finns en avrinningsränna. Rengör avrinningshålet – annars finns det risk för att vattnet rinner ut i kylskåpet.

Rengöra köksfläkten

I din köksfläkt finns ett löstagbart filter. Ta ner filtret och diska det regelbundet. Filter som är fulla av fett fungerar sämre och är dessutom en brandfara. Om du har diskmaskin kan du diska filtret i maskinen.

Om du har kolfilterfläkt kontakta din husvärd för instruktioner om rengöring.

Toalett och badrum

I ett badrum blir luftfuktigheten ofta hög, det är därför viktigt att ventilationen fungerar. För att hjälpa ventilationen på traven kan du vädra ut efter duschen eller låta dörren stå på glänt så att fukten får dra ut. Tänk på att regelbundet rensa ur golvbrunnen i badrummet. Blöjor, bomullspinnar, tamponger etcetera får inte spolas ned i toalettstolen eftersom de kan fastna i avloppet.

Stopp i avloppet

Om det blir stopp i handfatet, diskhon eller toaletten – pröva först att hälla i kokhett vatten och diskmedel. Hjälper inte det – fyll tvättstället eller diskhon till hälften med vatten och pumpa med en vaskrensare. Vid stopp i handfatet kan det även hjälpa att skruva loss behållaren under handfatsröret och tömma ut vattnet och rensa bort eventuell smuts. Om du inte lyckas lösa stoppet själv – kontakta din husvärd som kan hjälpa dig.

Använd aldrig kaustiksoda eller andra starkt frätande kemikalier!

Sopsortering

Vi samlar dagligen på oss en mängd saker som ska slängas. Men tänk på att alla sopor inte är skräp. Med våra hyresgästers hjälp vill vi värna om miljön. Läs här för att få veta vilka sopor som ska läggas var.

Restavfall

Bland annat blöjor, tamponger, bindor, dammsugarpåsar, diskborstar, porslin, plastleksaker, snus och fimpar, blommor och blomjord, blött hushållspapper och tepåsar. Hushållsavfallet bränns i fjärrvärmeverkets förbränningsanläggning där värmen tas tillvara.

Matavfall

Om det finns sortering av matavfall på ditt område slängs matavfallet här. Använd enbart de papperspåsar ni fått ut som är till matavfall. Matavfall är exempelvis potatisskal, frukt, köttrester och kaffesump. Matavfallet rötas och blir till biogas. Om du inte kan sortera matavfall på ditt område lägger du matavfallet bland restavfallet.

Glas

Färgat och ofärgat glas sorteras var för sig i olika behållare. På etiketten kan man läsa om tomflaskan istället kan pantas.

Tidningar och papper

Som returpapper räknas dagstidningar, tidskrifter, kataloger, reklamblad, kuvert och skrivpapper. Papperskassar ska sorteras som kartong. Fönsterkuvert och självhäftande kuvert kan läggas i pappersinsamlingen om man river bort fönstret och alla klibbiga flikar. Annars läggs de bland restavfallet.

Pappersförpackningar

Tomma mjölk-, fil- och juiceförpackningar, äggkartonger, papperskassar, wellpapp med mera. Förpackningarna ska vara rena och ursköljda när du slänger dem.

Metallförpackningar

Här slänger du konservburkar, metallock, kaviartuber och andra typer av tuber, aluminiumfolie, aluminiumformar, kapsyler och rör för brustabletter.

Hårdplast och Mjukplast

Schampo- och tvålflaskor, diskmedelsflaskor, margarinaskar, kesoburkar, glasslådor, matburkar, plastlock och läsk- eller saftflaskor, som inte kan pantas. Även all mjukplast så som cellplast , plastpåsar, tandkrämstuber och annan mjukplast. Förpackningarna bör vara torra och rena när de slängs, för att underlätta för renhållningsbolaget.

Batterier

Alla vanliga hushållsbatterier, men också knappceller (i klockor, hörapparater med mera), laddningsbara batterier och blybatterier (sådana som väger tre kilo eller mindre) lämnas i särskild batteriholk.
Bilbatterier kan du lämna till återförsäljare eller till närmaste miljöstation (se ”farligt avfall”). Apparater med inbyggda batterier samlas in som elavfall (se ”elavfall”). Läs om vad som händer med de insamlade batterierna på www.batteriinsamlingen.se.

Den som stör kan bli uppsagd

För att trivas i sitt boende är det viktigt att man inte störs av sina grannar. Alla hyresgäster är därför skyldiga att visa hänsyn. Lagen ser strängt på störningar. Den som stör och inte rättar sig efter tillsägelser kan bli uppsagd från lägenheten.
I hyreslagen sägs det att man skall se till att omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas.

Det är värt att tänka på:

  • Att du även har ansvar för dina gäster. De får inte störa dina grannar genom att föra oväsen i t ex trapphuset.
  • Att hundar inte får skälla eller yla så att omkringboende störs.
  • Att följa Norén Fastigheters trivselregler.
  • Att god grannsämja är en god grund för att trivas i sitt boende.
  • Att du som har husdjur ser till att de gör sina behov i låda och att lukt ej kommer ut i trapphus eller in till grannar.
  • Att de skyldigheter du har som hyresgäst gäller inte bara i din egen lägenhet utan också i gemensamma utrymmen som till exempel i trappa, hiss, tvättstuga och andra delar av bostadsområdet.

Några enkla tips för att undvika att du stör dina grannar:

  • Du kan använda hörlurar när du t ex lyssnar på musik, tv eller spelar dataspel.
  • Du kan lägga in mattor, tex under köksmöblemanget, för att minska störande ljud till lägenheten under.
  • Om du skall ha fest, tala med grannarna och be om förståelse för att det kan bli lite högljutt. Be dem gärna ringa på om det skulle bli alltför högljutt. Det innebär dock inte att man kan störa obegränsat. Sluta i lagom tid och skruva ner musiken så att inte grannarnas nattsömn förstörs.
  • Tänk på att rökning på balkongen förvisso inte är otillåtet, men att du bör tänka på att omgivningen kan ha obehag av röken. Be gärna grannarna säga till om vad de tycker och be dem gärna säga till om det blir alltför besvärande. I och med en sådan kontakt, kommer ni att ha lättare att lösa eventuella framtida problem.

Om du blir störd

En hyresgäst som stör sina grannar vet inte alltid om det själv. Därför kan de uppskatta att någon säger till vänligt innan problemet blir alltför stort. Lyckas du genom ditt samtal få grannen att sluta störa behöver du för stunden inte göra så mycket mer. Annars kan du alltid ringa Norén Fastigheter.
Fortsätter man att störa sina grannar, trots att man anmanats att upphöra med störningarna, så riskerar man att bli uppsagd från sin lägenhet. Avflyttar man inte inom utsatt tid för uppsägningen, så kan kronofogden avhysa den som varit störande.

Tillval till lägenheten

Om du vill öka komforten eller funktionaliteten i ditt hem, kan du beställa ett Tillval. Det innebär att du lägger till något som inte fanns i lägenheten tidigare eller en produkt med högre kvalitet än standardprodukt exempelvis säkerhetsdörr, tvättmaskin eller parkettgolv. Eftersom åtgärden räknas som en höjning av lägenhetens standard, och reparations- och underhållsansvaret faller på Norén Fastigheters lott, kommer det att påverka hyran. Produkten tillhör lägenheten och stannar i lägenheten vid flytt.

Tillvalen är förhandlade med hyresgästföreningen och innebär samma hyrestillägg för samma tillval oavsett var du bor. Du som hyresgäst ansvarar för att produkterna vårdas och sköts enligt fabrikantens anvisningar och Norén Fastigheter utför nödvändiga reparationer av produkterna.

I samtliga fall av Tillval förbehåller vi oss rätten att göra såväl en teknisk som ekonomisk bedömning av önskemålet. Detta innebär att alla Tillval inte är möjliga överallt. Kontakta din kundansvarig för exakt besked vad som gäller för din lägenhet.

Trivselregler

För att skapa en gemensam och trivsam atmosfär finns det några enkla, men viktiga regler.  Att visa respekt gentemot sina grannar är en självklarhet för att alla i huset och i bostadsområdet ska trivas. Hyresgäster som trots påpekande missköter sig kan mista besittningsrätten till sin hyresrätt.

Visa hänsyn

Att visa hänsyn för varandra är extra viktigt mellan kl 22.00-07.00. Undvik störningar genom att tänka på följande:

  • Anpassa volymen på din TV, dator eller stereo så att du inte stör kringboende.
  • Undvik att gå med hårda skor inomhus eller smälla i dörrar och dylikt, eftersom detta är ljud som lätt fortplantar sig i golv och väggar.
  • Borra eller spika inte i väggen efter klockan 20.00.
  • Tappa inte upp badvatten eller töm stora mängder vatten sent på kvällen eller på natten.
  • Tänk också på att det är lyhört i trapphusen. Spring, lek och smällande dörrar kan lätt bli störande. Som hyresgäst ansvarar du även för att dina gäster inte stör grannarna.
  • Att ha fest är trevligt, men informera gärna dina grannar i god tid innan. Acceptansen brukar öka markant om man har blivit informerad. En bra regel är att sänka ljudnivån ju senare det blir på kvällen.

Cyklar och barnvagnar största hotet vid brand

Av brandsäkerhetsskäl är det absolut förbjudet att förvara möbler, pulkor, cyklar eller barnvagnar i korridoren, trapphuset eller källaren. Det försvårar även för städpersonalen.

Brandvarnare

För din säkerhet är en brandvarnare monterad i din lägenhet, men det är ditt ansvar att kontrollera att brandvarnaren fungerar. Brandvarnaren tillhör fastigheten och ska lämnas kvar i lägenheten när du flyttar ut. Om det av någon anledning inte finns någon brandvarnare i lägenheten, kontakta din fastighetsskötare.

Sunt balkongvett

En balkong ger möjlighet att njuta lite extra av vackra planteringar och blommor. Tänk på att blomlådor måste sitta på insidan av balkongräcket. Det är lätt att övervattna blommor vilket kan ge dina grannar under en obehaglig överraskning. Använd ordentliga fat eller ytterkrukor så undviker du enkelt problemet. Mattor eller sängkläder skakar du på gården. Av hänsyn till grannar och brandsäkerhet är det heller inte tillåtet att grilla på balkongen.

Sophantering och återvinning

Undvik problem i soprum och sopnedkast genom att alltid knyta ihop soppåsen innan du slänger den. För allas trivsel får ingen ställa soppåsar utanför ytterdörren, inte ens för en kortare stund. Sopor i fastighetens allmänna utrymmen kommer att tas bort och debiteras ansvarig hyresgäst. Skrymmande grovsopor, såsom möbler, lämnar du själv till kommunens återvinningscentral. Är du osäker på vilka rutiner som gäller för sophantering och återvinning i ditt område, kontakta kundservice.

Rökning förbjuden

Det är inte tillåtet att röka i allmänna utrymmen i fastigheten såsom hissar, tvättstugor, källare och trapphus. Visa hänsyn gentemot dina grannar och djur genom att inte slänga fimpar på marken.

Ditt husdjur

Har du husdjur som vistas utanför lägenheten finns det några saker du behöver tänka på för trivsel och säkerhet. Inga husdjur får vara lösa i trapphusen och hundar ska vara kopplade utomhus. Du ansvarar även för att de inte förorenar i eller runt fastigheterna (särskilt viktigt vid barnens lekplatser), använd alltid avföringspåse. Av hygienskäl är det inte tillåtet att mata fåglar från balkong, fönsterbrädor eller på marken. Maten drar lätt till sig skadedjur som möss och råttor.

Gemensamma ytor

Gården är en träffpunkt för alla i området och ofta även en lekplats för barn. Därför ska gårdarna hållas bilfria. Självklart ska alla se till att vara rädda om planteringar och annan gemensam utrustning, och använda papperskorgarna som finns på gården. Ser du något som är trasigt, kontakta kundservice.

Säkert i förråd, källare och allmänna utrymmen

Många lägenheter har ett tillhörande förråd på vinden eller i källaren. Använd gärna plastlådor med förslutna lock, så slipper du lägga saker direkt på golvet och riskera fuktskador. Förvara inte värdesaker i ditt förråd och håll det låst även om du inte använder det. Var uppmärksam på att lås och dörrar fungerar i källaren för att undvika objudna gäster.  Är något trasigt, kontakta omgående kundservice så att vi kan åtgärda felet.

Regler i tvättstugan

Tvättstugan har du och dina grannar gemensam tillgång till och ansvar för! Det betyder att du själv städar upp i tvättstugan efter att du använt den. Du ska alltså lämna tvättstugan ren och fräsch, så som du själv vill möta den. Städmaterial finns i tvättstugan. Se övriga tvättregler i tvättstugan.

Bokning och tvättider

Det finns många varierande tvättider i de olika bostadsområdena. I din tvättstuga finns det anslag om vilka tider som gäller där. Tvättid bokar du antingen med en bokningscylinder eller direkt på en bokningsskärm (det är skilda system i de olika tvättstugorna). Om maskinerna inte börjat användas inom en timme från tvättidens start så är det fritt fram för någon annan att ta över tvättpasset. Om ni vet att ni inte kan börja tvätta inom en timme sätt upp en lapp som markerar när ni tänker börja ert tvättpass.

Städning i tvättstugan

När du ska göra rent – börja gärna med luddfiltret i torktumlaren. Se till att inget utspillt tvättmedel finns kvar i tvättstugan och torka ur tvättmedelsfacken i tvättmaskinen. Allt runt omkring dig ska vara rent. Golvet i både tvättstuga och torkrum ska sopas eller skuras och bänkarna torkas av. Du behöver inte ta med eget städmaterial när du ska göra rent efter dig, utan det håller Norén Fastigehter med. Men tyvärr händer det att städmaterial försvinner. Gör en felanmälan om något saknas.

Ansvar och hänsyn

Du ansvarar själv för skador på maskiner och övrig utrustning som orsakats av slarv, vårdslöshet eller att instruktioner inte följts.

Ta hänsyn till allergiker genom att inte röka i våra lokaler. Det får heller inte följa med djur in i tvättstugan. Du som har djur bör också tänka på att ta bort eventuella djurhår som kan bli kvar i tvättmaskinen.
En annan viktig regel är att respektera de bokade tvättiderna. Vad som gäller hos dig finns anslaget i din tvättstuga.

Tvätta inte bygelbehåar i tvättmaskin, inte ens i särskild tvättpåse. Byglarna lossnar lätt under tvätten. Lösa byglar har sönder tvättmaskinen och en dyrbar reparation blir följden.

Effektiv resursanvändning

Fyll tvättmaskinerna så gott det går så sparar vi energi. Välj den lägsta temperatur som behövs för att tvätta rent, då går det också fortare. Var sparsam med tvätt- och sköljmedel, läs på förpackningen hur mycket du ska dosera. Att överdosera ger också sämre tvätteffekt. Välj miljömärkta produkter.

Fel i tvättstugan

Vid fel i tvättstugan är det bra om du anmäler felet så snart som möjligt till din fastighetsvärd. Sätt gärna en lapp på den maskin som du har felanmält, så att nästa hyresgäst vet att den är trasig – men felanmäld.

Ett litet tips om tvättmaskinens lucka inte kan öppnas efter avslutad tvätt: Väldigt ofta får våra fastighetsvärdar  felanmälan om tvättmaskinsluckor som inte går att öppna. Men det finns ett knep – oftast hjälper det att göra så här:

  • Försäkra dig först om att tvätten verkligen är klar, så att du inte försöker öppna tvättmaskinsluckan innan tvättprogrammet har gått klart.
  • På väggen bakom tvättmaskinen sitter en huvudströmbrytare till maskinen. Slå av den.
  • Vänta 15 minuter med avstängd huvudströmbrytare. Därefter sätter du på strömbrytaren igen.
  • Gör nu ett försök att öppna tvättmaskinens lucka.

Om inte ovan fungerar väntan till nästa dag. En timer stänger av maskinerna efter ett visst klockslag, 21.00 – 07.00.

Ventilation

Rätt inställd ventilation i din lägenhet ger bra inomhusklimat. Felaktigt inställd ventilation kan bland annat orsaka onödigt drag i lägenheten. Tänk på att aldrig täppa igen ventiler då detta orsakar obalans i ventilationen. Kontakta oss gärna om du har frågor kring ventilationen i din lägenhet.

Värme

Normal inomhustemperatur kan upplevas olika, det som upplevs varmt för vissa kan upplevas kallt för andra. Om exempelvis elementen är kalla upplever en del att det är kallt, även om det är normal inomhustemperatur i lägenheten. Att elementen är kalla och man ändå har normal inomhustemperatur är ett tecken på att termostaten fungerar.

När sätts värmen på i husen?

Detta sker i dag med automatik, när det blir kallare ute går värmen på. Ju kallare det är ute, desto varmare vatten går ut till elementen.

Varför är elementet kallt ibland?

På elementet sitter en termostatventil som känner av temperaturen i lägenheten. När termostaten känner av att det är normal inomhustemperatur i rummet stängs vattenflödet till elementet av. Det är därför man ibland kan känna att elementet är kallt trots att det är minusgrader ute. När sedan temperaturen sjunker under normal inomhustemperatur så öppnar termostaten igen. På så sätt hålls en jämn temperatur inne.

Heta tips

  • Täpp aldrig igen ventilationsdon eller utluftsventiler. Om du upplever drag i lägenheten kontakta oss.
  • Möblera rätt. Möbler som ställs för nära element hindrar värmen från att sprida sig i rummet.
  • Täck aldrig för elementets termostat med t ex gardiner. Det påverkar termostatens funktion som då stänger av när temperaturen bakom gardinen når normal inomhustemperatur.
  • Undvik att använda elementskydd.
  • Vädra din lägenhet genom att först stänga av dina element. Öppna sedan ett eller flera fönster under en kortare tid. Några minuter brukar räcka. Stäng fönstren och vrid på dina element igen.